torsdag 14 augusti 2014

Del 3

"Chi, vill du bli min pojkvän?" "Klart jag vill Ashia!" svarar Chi överlyckligt. Han kysser henne hårt. "Jag måste tyvärr gå till jobbet nu, men vi ses sen?" säger Chi och börjar backa lite mot bilen. "Såklart vi gör!" ropar Ashia och vinkar hej då. Hon ser Chi sätta sig i bilen och köra iväg. Chi jobbar. Då borde väl hon också kunna skaffa jobb? Glatt och full med förväntar promenerar hon till gymmet och duschar, sen går hon till restaurangen.


Ashia går in i restaurangen. "Ett bord för en?" frågar en anställd artigt. "Nej, jag söker jobb" svarar Ashia. Den anställda unga kvinnan granskar Ashia nerifrån och upp och nickar sen. "Kom med här" säger kvinnan och börjar gå mot en dörr på andra sidan restaurangen. Kvinnan håller upp dörren för Ashia. "Tack" mumlar Ashia tyst när hon går förbi. Hon kommer in i ett kontor med ett stort skrivbord i trä och en klarröd skrivbordsstol bakom det. Framför bordet står två gröna stolar. Längst en vägg står en mörkgrön soffa och på dem övriga väggarna är det fullt med hyllor. Böcker, papper, pärmar, allt möjligt. Ashia sätter sig på en av dem gröna stolarna framför skrivbordet. "Chefen kommer snart" säger kvinnan och gå ut i restaurangen igen. Ashia granskar rastlöst den smutsvita tapeten. Taket är lika smutsvitt och golvet dammigt. En äldre man i sextioårsåldern kommer in och sätter sig i den röda stolen bakom skrivbordet. "Goddag" säger han. Mannens hår är grått och ansiktet fullt med rynkor. "Goddag" svarar Ashia. "Mitt namn är Mark Sweleisen och jag äger denna restaurang. Vad är ditt namn?" "Ashia Furahi" svarar Ashia. Mannen knappar in något på datorn. "Har du med dig någon form av CV?" frågar Mark. Ashia tittar oförstående på honom. Ashia blinkar hårt. Hon vet inte vad CV är. Mark skakar på huvudet. "CV är var du gått i skolan, utbildat dig och vart du jobbat innan." säger Mark. Ashia sväljer hårt. Hon har aldrig gått i skolan. Hon har aldrig utbildat sig. Hon har aldrig jobbat mer än hemma. "Mitt CV... är... ehm... tomt." mumlar Ashia tyst. Mark skrattar högt. "Men kära du, du har väl gått i skolan åtminstånde!?" skrattar Mark. Ashia skakar på huvudet. "Jag är... eh.. inte härifrån" säger Ashia försiktigt. Mark tittar medlidsamt på Ashia. "Tyvärr Ashia. Det kvittar hur duktig du är, du måste ha gått i skolan." säger Mark medlidande och skakar på huvudet. Ashia känner tårarna bränna i ögonen. Hon kommer aldrig börja jobba. Aldrig. Hon kommer att få slut på pengar och svälta. Mark lutar sig fram över bordet. "Du Ashia, det är inte kört. Det har kommit andra människor, precis som du. Många väljer att bli egenföretagare. Författare om man kan skriva, konstnär, fiskare, ryttare, ja allt möjligt! Det kan du också bli Ashia." säger Mark. Ashia nickar. "Tack" säger Ashia och reser sig. "Och du Ashia, lycka till!" Mark ler. Ashia ler tillbaka. 

Sen går hon ut och går hem. Hon tar en snabb vända på skroten och sen går hon och lägger sig. Hon tänker på det Mark sa. Hon ler för sig själv. Hon kan bli egenföretagare. När hon somnar vet hon att hon ska bli fiskare. 

Dagen efter tar hon fram sin mammas förlovningsring. Hon hittar en liten ask på skroten och sen ringer hon till Chi med den urusla telefon hon hittat på skroten och lyckats laga så att den funkar nått sånär. "Chi, kom hit! Jag har en överraskning!!" Bara några minuter senare anländer Chi. Dem kramas och säger hej. Sen går Ashia ner på knä. "Chi, du är den mest fantastiska man jag möt. Direkt när vi mötes vändes hela jag ut och in. Jag visste så fort jag hörde dig pratat att jag älskade dig. Vill du gifta dig med mig?" Chi var mållös. Han kunde inte få fram ett ljud. Tillslut pep han fram ett ja! Ashia satte på honom ringen och Chi öppnade famnen. Ashia gick mot honom för en kram men istället slutade dem upp med en kyss. 

"Ashia, jag måste berätta något." sa Chi oroligt. Ashia nickade. "Jo, jag har en son som är 10 år, från ett gammalt förhållande. Snälla bli inte arg för att jag inte berättade om Bem. Jag älskar dig jätte jätte mycket och jag borde..." Ashia avbröt Chi. "Den gör inget Chi. Jag älskar dig ändå och Bem är säkert underbar, han är ju din son." svarar Ashia. Men hon är lite besviken ändå. Inte för att Bem finns, det har hon ingenting emot, utan att Chi inte berättat om Bem tidigare. "Ashia, går det bra om Bem bor med oss? Han och hans mamma kommer inte så bra överens, och jag har pratat med honom i telefon. Han vill jättegärna träffa dig. Kan han komma hit på söndag kväll?" Ashia kramar Chi. "Klart han kan. Jag vill jättegärna träffa honom också. Jag är bara orolig att vi inte har plats eller råd." säger Ashia. Chi kramar henne hårdare. "Jag kan jobba extra. Vi säljer mitt hus och min båt. Sen" "Båt!? Vadå för båt?" avbryter Ashia Chi. "Jo, jag köpte en båt för ett tag sen, men den behövs inte längre. Så jag tänkte sälja den." svarar Chi muntert. "Okej" säger Ashia och nickar. "Du, jag måste verkligen till jobbet nu, vi ses sen?" säger Chi. "Absolut" svarar Ashia och vinkar hejdå. 

Ashia kör till en liten vattensamling precis ovanför ett vattenfall. Nedanför vid botten av vattenfallet ligger en vacker strand. Medans Ashia fiskar står hon och drömmer om hur hon och Chi gifter sig där nere på stranden.

Plötsligt blir hon väckt ur sitt drömmande. Hon har fått napp! Hon drar förväntansfullt upp fisken när hon ser att det bara är en liten mört! 

Efter att ha fångat några mörtar kör hon till affären. Där säljer hon alla fiskarna. Nöjd börjar hon gå hemåt när hon går förbi restaurangen och känner den ljuvliga doften. Glatt går hon in. "Ett bord för en, ute" säger hon glatt till en ung kille. Han visar henne till ett bord och ger henne en meny. Hon väljer något billigt, hon fick inte så mycket för dem små fiskarna. När maten kommer ut ler hon brett. Hon vet knappt vad det är på tallriken, men det doftar utsökt. Hon äter långsamt och njuter av maten. Ja, hon njuter av varje tugga. Den kvällen sov hon gott. Mätt, belåten och ren för en gångs skull. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar