lördag 23 augusti 2014

Del 8

Chi tar med Bem till den allmänna fotbollsplanen utanför arenan. Dem kör några straffar, fast Bem är bättre än Chi och han fångar nästan alla.
 "Haha! Jag fick den!"
"Men jag satsade ju inte allt!"

När det är dags att åka hem ser Bem flickan han är förälskad i, Jamie. Chi ser på den helt förtrollade Bem och sen på Jamie. "Jag åker hem, du kan komma hem när du är klar" säger Chi försående och börjar gå hemåt. 

Bem går blygt fram till Jamie. "H-hej Jamie. V-vad gör du h-här?" "Jag bor här en bit bort. Jag såg dig och din pappa spela, så jag tänkte gå ner och säga hej. Hej Bem" svarar Jamie. Bem sjuder av lycka inombords. Dem pratar en stund och skrattar, sen måste dem gå hem. 

Dem går bredvid varandra en stund innan det är dags för Jamie att gå en annan väg än Bem. Jamie tittar Bem i ögonen. "Jag hade jättetrevligt idag Bem. Jag gör gärna om det, helst lite längre då." säger Jamie med ett leende. Bem ler tillbaka. "Det är klart att vi ska!" säger han upprymd. Sen tittar han ner i marken. Nu tycker säkert Jamie att han är jättekonstig. Plötsligt känner Bem Jamies armar om sig. Jamie kramade honom! Bem kramar försiktigt tillbaka och vinkar hejdå. Hela vägen hem går Bem som på moln.


När Bem kommer hem står Ashia och ler stort. Chi berättade om mötet med hans vän. Ashia är glad för Bems skull, men hon säger inget om Jamie. Bem ler tillbaka när han ser Ashia. 

"Ashia, kan du hjälpa mig med läxorna?" frågar Bem när han kommit in genom dörren. "Såklart jag kan" svarar Ashia glatt. Äntligen ber Bem henne om hjälp! Men det är något som gnager henne. Hon har aldrig gått i skolan. Bem märker det, men säger inget. Det är tydligt att Ashia inte vill prata om det och istället sitter dom och hjälper varandra. Bem lär egentligen Ashia mer än vad Ashia lär Bem. När dem är klara går Bem och Ashia ut där ute för att slänga sopor. 

"Du Bem. Jag gick aldrig i skolan" säger Ashia tyst. "Jag vet." svarar Bem. "Det märks tydligt. Men jag bryr mig inte. Jag älskar dig ändå och du måste ju lära dig någon gång." Bem kramar om Ashia hårt och Ashia kramas tillbaka. "Tack Bem"

På morgonen går Ashia upp tidigt. Både för att hon inte kan sova, och för att hon vill. Hon gör våfflor till frukost åt hela familjen medans dem andra sover...

Eller ja, inte alla. Bem är också uppe tidigt och bakar vaniljmuffins!

Bem tänker hela tiden på Jamie. Hur hon kramade om honom. Han blir varm i hela kroppen när han tänker på Jamie. Jamie Jamie Jamie...

När Bem kommer ut ur rummet börjar Ashia och Bem äta frukost. Chi sover fortfarande, men han kommer nog sova länge till och både Ashia och Bem är hungriga. 

"Bem, vill du åka till stranden idag, bara du och jag?" frågar Ashia vid frukosten. "Ja, ja, ja!" svarar Bem glatt! Det vore nog bra för honom att tänka på något annat än Jamie, Jamie, Jamie. "Men först måste du duscha" säger Ashia med ett lätt skratt. Bem suckar och nickar tungt. Han går in i duschen. 


När Bem duschar går Ashia och väcker Chi. "Chi. Chi!" viskar Ashia. Chi stönar trött och blinkar slött. "God morgon sjusovarn. Bem är i duschen nu. Vi sticker när han kommit ut, du fixar överraskningen va?" viskar Ashia. "Jaaa... Låt mig sova nu." säger Chi och vänder sig om. Ashia suckar och ställer Chi's väckarklocka. Den ringer om 45 minuter, så Ashia och Bem borde ha hunnit åka då. 

När Bem kommer ut ur duschen går han in på sitt rum för att klä på sig. Då kommer Chi utspringande. Han är fullt påklädd och färdig. Ashia skrattar. Det har inte gått 45 minuter än, Chi gick upp själv. "God morgon min sköna" säger Chi och går fram till Ashia. "Och god morgon på dig" säger Chi och klappar på Ashia's stora mage. "God morgon" säger Ashia med ett leende. "Är du nervös?" frågar Chi och nickar mot Ashia's mage. Ashia skakar på huvudet. "Nej då, min mamma födde ju åtta stycken hemma och det gick ju bra." säger hon med ett leende. Men egentligen är hon jättenervös. Hon vet så mycket som att hon eller barnet kan dö eller så genomlider hon en smärtsam förlossning och sen kommer dem hem med en frisk bebis och frisk mamma. Det sistnämnda verkar mest lockande, men det bästa vore om bebisen bara på något magiskt vis kom ut utan smärta eller någonting. 

Sen beger sig Bem och Ashia till stranden. Ashia har tagit med sig en bok och ligger på stranden och läser. Bem tog med sin snorkel och snorklar. Han hittar en del intressanta saker. 


Där hemma är det inte lika kul. Chi står och diskar och sen går han till soptippen för att samla ihop saker till Bem's överraskning. 

Senare på eftermiddagen åker även Chi till stranden. Bem visar ädelstenen han hittat under sin snorkling. "Sälj den och använd pengarna till barnkammaren" säger Bem och ler. Egentligen skulle han hellre få pengarna själv, men bebisen betyder så mycket för Chi och Ashia. Chi tackar Bem och säljer ädelstenen och stenen som Ashia hittade för några dagar sen. För dem får han en del pengar och bygger ut huset.







Chi bygger ett sandslott också innan det är dags att åka hem. När dem kommer hem ser Bem sin överraskning stå och vänta på honom. Han börjar hoppa på stället. Han har fått ett...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar